honey bee :)

kawen awal best apa? :D

heeeeeee, okay. tajuk macam dah gatal sgt nak kawen kan? hahaha. okay, mari kita berdebat soal ni :)

kenapa orang larang kawen awal?


- ala. mak bapak selalu malu kat jiran. takut sgt org kata anak depa dah gatai sgt nak kawen la, dah tak malu la, itu la ini la.

- duit. nak buad majlis yg grand grand je. yelahh, nampak sikit mewah dia kan? 

- takut tak ready nak kawen awal. nanti bercerai la. itu la ini la.

- belajar dulu. kerja pastu baru kawen.

okay, ni pulak hujah pembangkang :D

- malu??? kalau dpt tawu anak dah mengandung then hantar pusat pemulihan akhlak lagi malu kan? dah tawu anak terlanjur baru nak kawen, lagi malu kan? dah kantoi ngan jiran semua, lagi malu kan? ini anak nak kawen awal, elak maksiat senua, itu pun nak malu. haeh. 

- duit? nak buad grand grand? hello?? cer ukur baju kat badan sendiri. kalau tak mampu tuh, cukuplah dgn akad nikah ngan majlis jamuan je. takyah la nak bersanding bagai. tak wajib pun tuh. haram lagi adalah. ada lagi yg cakap, kawen kene grand, sekali seumur hidup. ohh, habis tuh, mati pun kene grand la? yelah, kan sekali seumur hidup??? --' ni tak, asal kawen je kene hutang sana hutang sini. apa aa.

- sapa kata zaman belajar tak boleh kawen? alasan je semua tuh. orang lain boleh je kawen pastu further study. 

- tak ready? ohh, kdg kdg yg dah tua kawen pun sama gak perangai. 

konklusi -

kawen ni perlukan keberkatan. kalau parents tuh memahami and boleh turut sama membimbing, tak salah rasanya nak kawen awal. orang cakap dunia dah nak akhir zaman. mmg pun. semua tanda-tanda kecil kiamat dah lengkap dah. mmg aku ni pun sama, jahat gak, buad dosa gak, apa layak aku nak cakap isu agama ni kan? tapi aku pun bljr agama. aku mmg jahat tapi aku still tahu sal agama ni. that's why aku nak kawen awal. hahaha. elak dosa! xD aku takut aku mati tak sempat taubat. so, aku hope sgt aku cepat dapat jodoh, pastuh kawen. at least ada org bimbing aku nanti. aminn.